top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverDavid Franck

Dit is waarom jij geen progressie meer maakt

95% van de mensen die een dieet proberen falen. En de meeste hiervan komen hun gewicht terug bij binnen het jaar à 5 jaar.

Hoe fit worden zonder klassieke fitness
Hoe fit worden zonder klassieke fitness

Hoe komt het dat jij geen progressie meer maakt? Ooit lang geleden leefde er een klein mollig jongetje. Hij had heel veel vrienden en was best veel actief aan het voetballen met vrienden maar toch was hij wat ronder, wat molliger, wat dik durf ik zelf zeggen. Een beetje overgewicht en dat klein jongetje was mijn collega, Alex. Op een bepaalde leeftijd had Alex er genoeg van en hij was maar aan het diëten geslagen, van alles opgezocht maar hij kende er totaal niets van. Ook heel belangrijk om te weten: hij had ook geen coach. Hij had niemand die hem kon vertellen wat nu juist of fout was. Maar hij wou gewicht verliezen. Hij ging lopen, hij ging op zijn eten letten tot op een gegeven moment hij geen gewicht meer verloor.


Mijn gewicht gaat niet meer naar beneden...


Ik denk dat veel mensen zich hierin kunnen herkennen: gewicht verliezen tot je op een bepaald punt komt dat je eender wat doet, maar geen gewicht verliest? Zo blijven steken, dat noemen wij een plateau. Het gaat niet meer naar beneden. In het begin kan het snel gaan. Het moet daarom niet per sé snel gaan maar het kan. En naarmate je vordert merk je dat je trager en trager progressie maakt. Het lijkt wel moeilijker te gaan. Dat is niet abnormaal. Hoe dichter je bij jouw doelstelling komt, hoe moeilijker dat het wordt. Denk maar aan Olympisch atleet Usain Bolt. Als Bolt de eerste keer 100m liep, was dit misschien in 14 seconden. Dit is een gok, dit is niet echt. Ik wil je een inzicht geven. Bolt begint met trainen en hij raakt snel aan 100m in 13 en zelfs 12 seconden. Dan begint het moeilijker te gaan. De weg van 12 naar 10 lukt ook maar hij doet er langer over. Nu staat zijn tijd, het wereldrecord 100m, op 9’58”. Deed Bolt er even snel over om van 10 seconden naar 9’58” te gaan als van 14 naar 10? Vast niet. Hoe dichter hij bij zijn persoonlijke maximum kwam, hoe moeilijker dat het werd. Nu terug naar het verhaal van Alex. Alex had gewicht verloren tot hij op een punt kwam dat hij geen gewicht meer verloor. Hij zat op een plateau.


Hoe doorbreek je een plateau en maak je toch progressie?


De grote vraag is nu natuurlijk: “Hoe doorbreken wij zo’n plateau?” 95% van de mensen die een dieet proberen falen. En de meeste hiervan komen hun gewicht terug bij binnen het jaar à 5 jaar. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurt? Het geheim ligt hem in een groot tekort. Een te kort aan wat? Veel mensen gaan op dieet, maar vergeten daarbij spiertraining. En laat dat nu net hetgeen zijn wat we nodig hebben om zulke plateaus te doorbreken. Elke keer als wij gewicht verliezen, ga je een cocktail van allerlei verliezen: een stukje vet, stukje vocht, stukje spieren. Dus zelf als je heel veel gewicht verliest omdat je op dieet gaat, wilt dit nog niet zeggen dat het allemaal vet is. Zolang je geen spiertraining uitvoert, ga je een heleboel spieren verliezen. Dit kan dus een reden zijn waarom jij deze zomer wel bent afgevallen maar niet met een summerbody zal rondlopen, en dus nooit het resultaat kan behalen wat je in gedachten hebt. De echte reden waarom mensen iets niet voltooien is dat ze of nooit beginnen of verwikkeld raken in afleiding en twijfel. Laat je niet afleiden door enkel op je eten te letten, ga ook spiertraining doen.


Samengevat


Dus wil je zo’n plateau doorbreken? Geraak je niet meer verder? Begin met spiertraining want dat gaat ervoor zorgen dat je meer calorieën gaat verbruiken en meer vet gaat verbranden.

8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page