top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverDavid Franck

Ik ben bijgekomen, ik ben verdikt

Dat de weegschaal omhoog of omlaag gaat betekent niet altijd dat je gewicht aan het bijkomen of verliezen bent.

Is dit abnormaal?
Is dit abnormaal?

We kijken niet altijd op een juiste manier naar de weegschaal en dat is waar we het vandaag over willen hebben. Ik betrapte me hier vroeger ook op. Vrijdag thuiskomen van het werk en daar zat ik, in de zetel aan het kiezen welke netflix-serie we die avond zouden kijken. Na de eerste aflevering helemaal mee zijn met het verhaal maar alvorens de tweede aflevering begon, toch even op stop zetten omdat ik nog een hongertje had. Op naar de keuken, die ijskast deur opentrekken en vervolgens een ijsje nemen om op te eten in de zetel terwijl de volgende aflevering van de serie begon. Vervolgens was het zaterdagavond en gingen we eten met vrienden, wat ook al een tijdje afgesproken was. Jij weet, net als ik, dat tijdens een etentje er al eens een glas alcohol bij te pas komt en dit was ook bij mij het geval. En dan was het zondag… Zondag had ik dan de gedachte ‘laten we nu gewoon maandag beginnen met terug gezond te eten’ want dit weekend is toch al verpest. Tot die maandag er was, de befaamde maandagochtend. Ik zette me op de weegschaal en wat zag ik? Ja hoor, 1.5 kilo bijgekomen…


Wat deed ik toen verkeerd? Was het dat ijsje vrijdagavond? Mocht ik niet gaan eten met vrienden en een glaasje wijn drinken? Als coach zeg ik: dit allemaal mocht je wel. Maar wat ik toen verkeerd deed was afgaan op die anderhave kilo die ik was bijgekomen. Ik keek op een verkeerde manier naar de weegschaal. Is dat erg? Neen, ik maakte toen een fout en achteraf bekeken was er geen man overboord. Fouten maken is hoe mensen leren, heb daar geen schrik voor.


Ik ben dus niet bijgekomen?


Dus anderhalve kilo… De gedachten liepen door mijn hoofd. Ik ben bijgekomen. Ik ben verdikt. Dat ging in mijn hoofd om. Gedachten die allesbehalve waarheid waren. Die anderhalve kilo is niet eens anderhalve kilo vet. Bezie het samen met mij langs de andere kant. Plots ben je op één weekend anderhalve kilo lichter? Denk je dat je anderhalve kilo vet verliest op één weekend? Ook niet. Wat we je willen meedelen is dat je gewicht niet in een rechte lijn daalt en al zeker niet op één dag. Dat de weegschaal omhoog of omlaag gaat betekent niet altijd dat je gewicht aan het bijkomen of verliezen bent. Ik ben niet de coach die jou gaat zeggen dat je niet met vrienden mag gaan eten ter reünie. Ik ben niet de coach die tegen jou zegt dat je geen glaasje wijn mag drinken of een stukje taart mag eten omdat er in de familie een verjaardagsfeest is. Zolang jij jezelf herpakt is alles goed.


Een weegschaal gebruiken


Je mag de weegschaal gebruiken, uiteraard. Maar staar je hier niet blind op. Weet dat dit enkel cijfers zijn. Deze cijfers weergeven niet jouw gemoedstoestand. En deze cijfers kunnen op en neer gaan bij opeenvolgende dagen. Wil je echt kijken op een juiste manier naar de weegschaal? Althans, wij vinden dat dit een juiste manier is. Dan raden we je aan om jezelf elke dag in de ochtend, vlak na het opstaan, te wegen. Doe dit voor enkele weken en neem elke week op dezelfde dag een foto. Kijk dan nog eens opnieuw naar de weegschaal na twee tot drie maanden.


Samengevat


Begin niet te panikeren als je maandag geen gewicht hebt verloren en dinsdag bent bijgekomen want onthoud goed: je gewicht daalt niet in een rechte lijn. Het zal omhoog gaan en het zal naar beneden gaan. Verpruts je gemoedstoestand dus niet door te kijken naar één dag maar bezie dit op langere termijn.

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page